Boekhouding
De boekhouding bestaat niet alleen uit verschillende onderdelen, maar ook uit verschillende fasen. Graag loop ik de fasen van de boekhouding met u door. Meent u één van deze onderdelen van de boekhouding te willen uitbesteden, dan is mijn administratiekantoor natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid.

Boekhouding opzetten
Wanneer u begint met een boekhoudpakket zult u merken dat u bij de boekhouding een standaard grootboekrekeningschema zit. Iedere boekhouding heeft posten als “kantoorkosten”,  “telefoonkosten” en “personeelskosten”. Handig zult u denken, maar er valt veel meer informatie uit de administratie te halen. Hiervoor is het wel nodig om bij het opzetten van de boekhouding eens goed na te denken over de inrichting van uw grootboekposten. Voordat u ook maar één euro boekt past u de omschrijvingen aan en deelt deze in in overzichtelijke subgroepen. Ieder boekhoudpakket heeft deze mogelijkheid. En geven rekeningen als “omzet binnenland”, “omzet buiteland” en “doorberekende administratiekosten” u niet een veel beter inzicht in wat er gebeurt in uw onderneming dan alles gewoon maar te boeken op één rekening “omzet”.

Informatiebehoefte bepalen

De te volgen werkwijze is eerst te indentificeren welke financiële informatie u nu echt wilt weten. Wilt u veel inzicht in uw koste, maak dan duidelijke en veel gespecificeerde kostenrekeningen aan in uw boekhouding. Geen interesse in de kosten, laat het uitsplitsen dan achterwege in uw boekhouding.
Resultaat van vooraf nadenken

Het resultaat is een boekhouding die op uw onderneming is toegesneden en zit als een maatpak. Niet ieder bedrijf kan uw rekeningschema gebruiken. In plaats van dat u de slaaf bent van een rekeningschema, heeft u nu een managementtool in handen. Zo kunt u die informatie snel vinden die u zoekt.
Boekhouding bijhouden

Met een prachtig rekeningschema bent u er nog niet, de boekhouding boekt zichzelf namelijk niet. U kunt het best de boekhouding regelmatig bijwerken. Anders heeft u nog niet die informatie wanneer u die wilt. Het regelmatig bijhouden van de boekhouding heeft nog een voordeel. U bent echt niet de enige wanneer u zegt dat het invoeren van de boekingen geen boeiend, maar wel tijdverslindend werk, is. In plaats van uit te stellen en er steeds meer er tegenop te gaan zien, kunt u beter regelmatig kleine beetjes doen. U maakt dan van het voeren van uw boekhouding geen veldslag die u meer kost dan oplevert.
Boekhouding afsluiten

Na het boekjaar wilt u graag de boekhouding afsluiten. Wanneer u een boekhouding afsluit voor een boekjaar, dan kunt u in dat boekjaar niet meer boeken. Zorg er dus altijd voor dat de administratie aansluit met uw jaarrekening en belastingaangiften. Zo heeft u later moeiteloos de specificaties bij de hand wanneer daar om gevraagd wordt. Veel ondernemingen laten voor het afsluiten van de boekhouding hun boekingen controleren door een administratiekantoor of accountant, welke vervolgens ook de aangiften verzorgd.

Boekhouden samengevat

De boekhouding is niet zo stoffig wanneer u de dynamische processen binnen uw onderneming vertaalt naar financiële informatie middels de administratie. Hier zijn maar twee voorwaarden voor nodig: u moet er de zin van inzien en er zin in hebben. Ontbreekt één van deze voorwaarden, dan kunt u misschien eens nadenken over het uitbesteden van (een deel van) uw boekhouding.

Uitbesteden van uw administratie

Het voeren van een administratie kost tijd, voor de ondernemer met beperkte boekhoudkennis zelfs veel tijd. En tijd is geld, uw had immers ook extra tijd aan uw onderneming kunnen besteden. Doen waar u goed in bent levert toch meer op dan ondersteunende activiteiten te ontplooien?

Wanneer u de administratie niet uitbesteedt zult u ook boekhoudsoftware dienen aan te schaffen of een online abbonnement moeten nemen bij één van de vele internetboekhouders. Ook weer extra kosten. Al met al een pittige investering voor ondernemers die hun tijd en geld wel beter te besteden hebben. Komt uw onderneming eerst of uw boekhouding?

Het uitbesteden van uw administratie is dus eigenlijk helemaal zo gek nog niet. Zeker wanneer u hiervoor een betaalbaar en deskundig kantoor kunt inschakelen.